Det är inte varje dag jag skriver om alkoholfria alternativ, trots att det inte är ovanligt att man är i behov av dem till och från. Vid bjudningar eller på fester finns det oftast någon eller några som av olika anledningar inte kan eller vill dricka vin eller annan alkoholhaltig dryck. I många fall blir det något lite halvtrist i form av alkoholfri cider, läsk, lättöl eller vatten.

I samband med att Kiviks Musteri släppte två nya sorters äppelmust den 14 februari fick jag möjlighet att prova de nya årgångarna av Kiviks Musteri Gravenstein och Kiviks Musteri Cox Orange/Belle de Boskoop. En fördel gentemot de glasflaskor som alkoholfri cider kommer i, diverse plåtburkar och petflaskor så ser dessa flaskor snygga ut och passar in även på ett finare bord.

Min kunskap om äpplen är svag så här fick google jobba lite men äpplet i den första musten kände jag till:

Kiviks Musteri Gravenstein

Gravenstein är en äppelsort som tros ha sitt ursprung i staden Gråsten (Gravenstein är det tyska namnet på den danska staden) på södra Jylland i Danmark. Äppelsorten är känd sedan 1700-talet och är en höstsort. Det är saftigt, sött och lite syrligt med en god arom. År 2005 utsåg den Danmarks nationalfrukt.

För mig väcker detta barndomsminnen, vi brukade få kassvis av dessa äpplen från en bekant som min mamma sedan gjorde äppelmos på. På grund av detta förknippar jag direkt smaken med äppelmos och får en snabb koppling till min barndom – vilket ger mig ett förtjust leende på läpparna. Smaken är äpplig, en lite mogen ton av gula äpplen som nästan går mot solmogen persika med en fin och elegant sötma som möts upp av en fin syra. Musten är en elegant, aromatisk äppeldryck med en klart lyxig touche. Riktig gott, friskt och uppiggande – jag kan tänka mig detta både till vardags som till fest.


Kiviks Musteri Cox Orange Belle de Boskoop

Cox Orange är en brittisk äppelsort, äpplena är ganska små och har en syrligt frisk smak. Belle de Boskoop är en holländsk äppelsort. Det är främst sett som ett matäpple med hårdare kött och kraftig smak.

Doften är öppen, söt och fräsch doft av nyplockade äpplen. Lite högre syra, en aning strävare och mer åt äppeljuicesmak i stilen. I avslutet kommer en ton av honung som rundar av. En trevlig must, en aning mer ”vuxen” i tonen än Gravenstein som jag kan tänka mig passar bra till en slottsstek e.d.

Jag återtar mitt alkoholfritt alternativ – med sådan smak och kvalitet som dessa har ska man inte se dem främst som ett alkoholfritt alternativ utan snarare som en måltidsdryck. Mycket trevligt – hatten av för Kiviks musteri!

Bägge säljs via Systembolaget.

Magnus Reuterdahl

varuprover