Åkesson Côtes du Rhôhn Villages 2008

Åkesson kallar detta för prestigevin vilket jag ställer mig lite tveksam till. Förra året släppte Åkesson en Chateauneuf-du-pape i tetrapack med ett liter pris på 200 sek (dvs ca 150:- för en 750 ml flaska) och då tycker jag inte det är fel att kalla det för ett prestigevin, om än inte lyx. Jag missade då tillfället att prova det. Årets släpp är en Côtes-du-Rhône för 99:- litern (dvs ca 75:- för en flaska) så man kan väl prismässigt klassa det som ett vin i mittsegmentet men i jämförelse med andra viner på tetra och i BiB så är det väl i och för sig kanske inte fel att kalla det för ett prestigevin. Stort tack till Åkesson som säkerställde att jag inte missade den i år.

Jag gillar idén att släppa drickvärda viner i tetrapack – de väger mindre, är lätta att packa om man ska ut och säg vandra eller åka båt, de är mindre ömtåliga etc. Att förpackningen är en så kallad Tetra prisma som är snällare mot miljön får ses som en bonus. Det ska väl sägas att det endast bör gälla viner man inte tänkt att lagra.

Till helgen blev det så dags att, korka ur blir väl lite fel, men väl tappa upp. Även om förpackningen tilltalar mig får man lov att säga att det skriker inte lyx att skruva av en plast kort av en förpackning som ser ut att komma från närbutikens kylavdelning. Om detta ska slå behövs en sexigare förpackning.

Doften är lite skarp, gott om röda bär och kryddor. Smaken är sträv med inslag av moreller samt röda och svarta vinbär, örter, peppar och anis. Inledningsvis känns det lite kantigt men det vinner i längden och är ett trevligt vin. Trots att det inte är en smakbomb så är det ganska kryddigt och även om jag tror att det passar till potatissallad och grillad marinerad karré så är det nog väl kraftigt för kycklingsalladen eller de färdigbredda baguetterna på picknicken.

Vinet finns tillgängligt via beställningssortimentet.

Om man får komma med önskemål är det väl att fler tar upp idén så att det finns lite olika typer av viner att välja på.

Andra som druckit det är Vin(g)ligt, Svenssonsmakaren och Billigt vin.

Magnus Reuterdahl

Varuprov