Det finns många sätt att få tag i vin, den vanligaste för de flesta är via Systembolaget, andra testar vinklubbar eller olika näthandlare från Sverige eller utomlands. Ytterligare ett sätt är att beställa direkt via vinerierna och på så sätt slippa alla mellanhänder.

Jag träffade Franz Schneider i samband med the European Wine Bloggers Conference, läs mer här, en intressant ung österrikisk vinmakare som gör vin under etiketten Artisan Wines. Franz Schneider viner finns inte tillgängliga på Systembolaget men väl på nätet via hans egen nätshop.  Från och med den 1 mars erbjuder han fri frakt för den som beställer hela lådor med vin (12 flaskor, 24, 36 flaskor etc) till ett antal länder bland annat Sverige.

Jag har inte testat hela Artisans sortiment men de jag provat är riktigt trevliga och jag kommer att testa tjänsten framåt våren. Enligt Frank går det bra att blanda olika viner, t ex 3 av en sort 7 av en och 2 av en. Jag återkommer med tankar kring vinerna.

Artisan Online butik.

Magnus Reuterdahl