Michael Wising från facebookgruppen winelover.se tipsar om att näteventet Open That Bottle Night går av stapeln nu på lördag (den 26 februari). Open That Bottle Night är ett initiativ av Wall Street Journals vinskribenter och har pågått sedan år 2000, läs mer här. Tanken är att du ska öppna just den där flaskan som du sparat för just det där speciella tillfället. Istället för att vänta på dagen som aldrig kommer så har du nu en ursäkt att öppna den på lördag. På winelover.se kan du skriva och berätta vad du tänker dricka!

Själv ska jag på arkeologkonferens i helgen så jag kommer inte att delta – men jag tycker att det är en kul idé så jag kommer följa det hela på nätet. Att man åker på arkeologkonferens betyder dock inte att det blir torrlagt, jag har valt ut ett vin med lite arkeologisk koppling på etiketten: Triton 2008.

På etiketten finns en fin artefakt; ett bältesbeslag?, sannolikt av brons, möjligen förgyllt, föreställande två hästar från romersk tid. Romersk och grekisk mytologi är inte riktigt mitt forté men Triton var havsgudens Neptunus (samt Poseidons son? i romersk mytologi) och havsgudinnan Amfotrites son enligt i den grekiska mytologin. Han var till hälften människa och hälften fisk. Neptunus havsguden var också gud över jordbävningar och hästarna. På etiketten omnämns Triton som Neptunus son och man refererar till romersk mytologi och att Neptunus och Triton ibland framställdes som två hingstar som representerade havets vågor. Detta är en analogi jag inte själv är bekant med. Jag återkommer med några kommentarer om vinet under helgen.

Magnus Reuterdahl