Ett besök på PrimeWineBar mynnade ut i några trevliga viner men främst i ett trevligt återseende. Vänner förhöjer som alltid vinupplevelser och idag träffade jag en kompis från högstadiet (Junedalskolan i Jönköping) och gymnasiet (Per Brahe gymnasiet i Jönköping).  Jag tog inga noter men jag drack ett glas Clos du Val Chardonnay 2007 och ett glas Clos du Val Zinfandel. Chardonnayn var OK, men lite för mycket ek, lite för mycket fatkrydda samt lite för lite druvsmak. Zinfandeln var dock riktigt trevlig, jag drack också ett glas Roda 1 2006 –som var lika vackerelegant och välsmakande som tidigare årgångar.

Väl hemma öppnade vi en flaska Petalos 2008 – ett trevlig återseende. Bra syra, silkiga tanniner, fin ek, mörka bär, lite mineraltoner (lera) och medellång eftersmak med inslag av choklad och blyerts. Trevlig och snygg etikett!

Jag hade nästan glömt Pétalos trots att vi köpt ett par årgångar av detta innan och uppskattat det. Missinwine skrev om det i samband med Wine Blogging Wednesday #70 och ett par dagar senare fick jag tips om det i samband med att jag bad om vintips. Ett gott tips!

Magnus Reuterdahl

