Kinesiskt vitt vin är en felöversättning av Baijiu (白酒), det är snarast en form av kinesiskt brännvin eller vodka som håller 40-60%. Tillsammans med en kollega har jag varit i Kina vid ett par tillfällen på forskningsresor inom vad vi kallar Yangshaoprojeketet. Ett projekt som syftar till att öka och sprida kunskapen om kinesisk arkeologi i allmänhet och de neolitiska (bondestenålder) yangshaotraditionerna i synnerhet, detta kan du läsa mer om på vår projektblogg. I samband med våra resor i Kina blev jag introducerad till detta Kinas svar på aqua vitae. Denna bryggs oftast på sorghum, en typ av gräs, men kan också göras på vete, korn eller hirs och i södra Kina av ris.

Jag ska med en gång påpeka att Baijiu inte är speciellt gott, jag skulle kunna gå så långt som att säga att det är direkt vedervärdigt men att man efter några veckors daglig konsumtion vänjer sig vid smaken. I många delar av Kina är det vanligt att man som gäst bjuds på Baijiu i samband med måltider och tyvärr är det bara bita i det sura äpplet och säga skål. Vid min första kontakt med Baijiu kände jag mig tämligen säker på att mina tarmar frivilligt skulle lämna kroppen och att jag skulle vakna upp blind dagen därpå.

Doften stiger ur glaset, den är tung, lite kvämjlig och nästan söt med inslag av jordkällare, ruttet ris och ruttna bananer. Till detta kommer en finkeldoft med inslag av avgaserna från en kallstartad dieslemotor, av äldre model. Smaken stämmer i sig ganska väl ihop med doften, den är frän, lite instängd, alkoholstinn med något lite halvförmultnat i tonen.

Det är lätt att tänka sig att man gjort ett felköp, att man råkat köpa den billigaste flaskan på marknaden – men man inser snart att priset i första hand speglar förpackningen – ju mer du betalar desto snyggare förpackning – innehållet är dock i princip detsamma. Åtminstone var det vad vi trodde tills vi insåg att det finns grader i helvetet. Vi blev introducerade till Er guo tou, en variant av Baijiu som snarast smakar parfymerat men som dock har kvar samma palett som tidigare nämnts. Den smakar lite som om man blandat ut Baijiu med en flaska Aqua Vera, åtminstone är det så jag föreställer mig att det skulle smaka.

Red Star Er guo tou

Er guo tou ( 二锅头, 二鍋頭) är gjord på sorghum och finns i flera varianter, den vanligaste är Red Star Er Guo Tou Jiu. Er guo tou betyder den andra destillationen, vilket anger dess renhetsgrad. Den är smaksatt ofta med valnötter, longans, jujubes, ginseng och/eller socker. Er guo tou är en billig Baijiu som ofta kopplas samman med Beih´jing och med arbetarklassen.

Varför tar jag då upp Er gou tou och Baijiu? Häromkvällen hade vi besök av min kollega och hans flickvän. Hon hade den goda smaken att ta med sig en liten present. Till både min och min kollegas överraskning var det två små flaskor Er gou tou som hon hade fått i samband med sitt arbete. Givetvis var vi tvungna att öppna upp en av flaskorna och drömma oss tillbaka till Kina en stund.

Nu har jag ett litet förråd för framtida bruk att lägga samman med mina flaskor med ”vanlig” Baijiu. jag inser att du kanske ställer dig frågan varför jag har ett sådant förråd efter ovanstående recension, tja den den växer på en med tiden och ibland är det rätt tillfälle att ta en hut kinesiskt vitt vitt.

Och om du är snäller,

så kan du få,

smaka lite Baijiu på…

Magnus Reuterdahl

