Imorgon blir det ett besök på antikmässan, Stockholmsmässan, i Älvsjö. Främst kommer jag vara på jakt efter snygga vinglas, men också lite annat smått och gott.

För många år sedan jobbade jag på Jönköping’s skiv- och bokantikvariat, Smedjegatan  16. Från början såldes det bara skivor, därefter tillkom serier och böcker och under en period såldes också konst, grafiska tryck, möbler och kuriosa. Det var där någonstans som ekorren i mig väcktes – lusten att samla saker. Det är jakten, sökandet, luskandet och givetvis drömmen om det stora fyndet som lockar men också behovet av att äga just den saken.

Jag kan se det som en röd tråd genom seriesamlingar, skivsamlingar, boksamlingar och numera vinsamlingar – man köper, man kategoriserar, letar information och njuter av samlandets frukter. Nackdelen med samlingar är att de tenderar att ta plats – tack och lov har jag, åtminstone periodvis, kunna släppa vissa samlingar och sälja av sådant som man tappat intresse för. Men varje gång man lyfter upp ett sådant föremål kommer man ihåg den där rushen av adrenalin man fick när man hittade det, köpte det och infogade det på sin plats.

Och oavsett vad min sambo säger är åtta bokhyllor med böcker inte för mycket utan snarast ett tecken på att man behöver ett större arbetsrum/bibliotek, vilket är på väg att bli verklighet, och nog finns det plats att få in ytterligare ett vinskåp någonstans…

Magnus Reuterdahl

 

