Uppdaterad!

Ett par inledande ord om mina första intryck, inlägget kommer att uppdateras under dagen!

Jag har gjort ett varv bland utställarna, tyvärr inga viner men ett antal trevliga utställare med intressanta produkter. Mutti har diverse tomatprodukter från Italien såsom ketchup och konserver. Framförallt tomatfiléerna på konservburk kändes som något för mig – särskilt nu när det inte är säsong för tomater. Godmorgon juice visar upp sina lanseringar av premiumjoser, vilka kommer finnas i sortiment snart. Den nypressade apelsinjuice är lysande och kommer bli ett inslag till söndagsfrukostar. Quorn – pressenterade en ny produkt – middagskorv. Bra smak och konsistens ger en utmärkt råvara för falukorvsliknande rätter. Jag har också tittat lite på Boschs olika lösningar för kyl- och vinskåp.

Här kommer en lite mer bearbetad sammanfattning om dagens intryck!

Mutti är ett varumärke i Matric Italgross sortiment. Till Star PR hade man satsat på tomatprodukter, krossade tomater smaksatta med basilika respektive vitlök, tomatfiléer och ketchup. Dessa produkter är nya på den svenska marknaden. Tomatketchupen är gjord på 100 % italienska tomater och är fri från tillsatser. Utöver tomat innehåller den också socker, salt, naturliga aromer och vitvinsvinäger. Fin smak kombinerad med ett regionalt och ekologiskt tänkande ger fina produkter med mycket och bra smak. Tomatfilérna, Pomodori a filetti, används på samma sätt som färsk tomat i sallader, i såser etc.

Matric Italgross affärsidé är att förmedla bra italienska produkter till både vardag och fest samt att ha ett komplett sortiment dvs. mat & dryck, inklusive en hel del trevliga viner. Jag fick ett bra intryck av både produkterna och företaget och kommer att hålla ögonen öppna efter dem när jag handlar nästa gång. Varorna finns På Willys och Hemköp m.fl.

I nästa monter fanns God Morgon juice. Jag har alltid gillat deras apelsin juice och ofta haft den hemma som frukostdryck. Nu lanserar man ett antal premiumjuicer i fyra nya smaker; Orange morning, Sunny Pineapple, Kiwi dream, Berry Delight samt nypressad apelsinjuice. Personligen är jag inte helt glad i blandjuicer, även om dessa var helt ok, men gillar rena fruktjuicer. Orange morning är en lite mildare apelsinjuice med lite mindre syra och med ett mjukt anslag, den nypressade apelinjuicen är lite skarpare, lite mer solmogen apelsin och mycket solsken – bägge dessa kommer att finnas hemma hos mig.

Quorn är varumärket på en ovo-vegetarisk köttersättningsprodukt som består av mykoprotein (svampprotein) och en liten del äggvita. Jag är inte vegetarian men flera av mina vänner är det och på så sätt kommer man i kontakt med det vegetariska köken lite då och då. En fördel med Quorn är dels smaken och dels texturen och det ser snyggt ut, quorn tar upp smakämnen på ett bra sätt, ger ett fint tuggmotstånd. Idag tillagade kocken Jacob Wismar quorn middagskorv på ett korvstroganoff liknande rätt – mycket trevligt för vegetarianer eller köttätare.

Jag tittade också förbi Boschs monter och diskuterade vinskåp. Tyvärr hade de inga på plats men man kan se dem på deras hemsida.  Snygg design och bra med utrymme, 100-194 flaskor. Något att fundera på!

Jag hade inte möjlighet att stanna hela dagen men lyssnade på dagens första föredrag som hölls av Lotta Lundgren, matskribent och kokboksförfattare, mat bloggerska på bloggen om jag var din hemmafruTaffel.se. Roligt och träffande om hur Sverige utvecklats från ett mat-DDR till ett kulinariskt modernt matland, hur vi gått från enkel och rustik matlagning till ett stressigt 80- och 90-tal till ett mer livsbejakande 2000-tal. Lite allvar, lite satir och en hel del sanningar.

Tack till Star PR för en trevlig dag!

Magnus Reuterdahl

