När microbloggarna kom var jag tveksam men med tiden har jag blivit frälst. Twitter är ett lysande sätt att snabbt hålla koll på bloggar, tidskrifter och vänner, men det är också ett smidigt sätt att skapa nya kontaktnät. Ett bra sätt är att dela upp twitterflödena  i listor, där man placerar twittrare med liknande intresse. Jag har gjort ett antal – varav en kallas Mat, vin, dryck där jag samlar inlägg utav skandinaviska twittrare om just dessa ämnen. Just detta gör det lite enklare att se alla träd i skogen – häromdagen twittrade @annabilli : Tar mig i kragen och ger er den skånskaste kalopsen av dem alla: svärmors paradrätt.

Bakom signaturen @annabilli står Anna Billing som skriver bloggen Skånska skafferiet på Taffel.se. För er som missat Taffel.se är det bara att kasta sig in i en smältdegel av allt som rör mat, dryck, råvaror och recept – m.a.o. en källa till inspiration och kunskap. På Taffel.se finns ett antal bloggar, alla läsvärda, med olika inriktningar.

Till saken, jag läste Anna Billings inlägg Oxveckor: Svärmors skånska kalops och blev väldigt sugen på kalops. Idag var det dags att storhandla och det mesta hittades – dock inte märgben och koloritsoja – så det får bli att handla lite imorgon också.

Ingredienser till 6-7 portioner: Receptet i sin helhet finns här.

  • 1500 g högrev
  • 2 rejäla märgben
  • 4 medelstora morötter
  • 2 msk smör till stekning
  • 7-8 lagerblad
  • 12 kryddpepparkorn
  • 12 vitpepparkorn
  • 1 liter vatten (ca)
  • 1 1/2 tsk salt
  • 2 msk vetemjöl
  • 1/2 tsk honung
  • Några droppar koloritsoja

Så varför först i övermorgon? Receptet, som är från 40-talet, stipulerar att köttkoket ska stå kallt under lock över natten, sedan strax innan servering tas grytan in, värms upp och silas av, varefter man reder kokspadet med vetemjöl innan köttbitarna åker tillbaks igen och det är dags att äta, dvs på torsdag.

Magnus Reuterdahl