Igår blev det ett vin från Frankrike och precis som i förrgår ett vin som legat väntat på rätt tillfälle i någon eller ett par månader: La Devèze 2007 från distriktet Côtes du Roussillon-Villages, söder om Corbières i vad som ibland kallas regionen Languedoc-Roussillon. Liksom Korkdragaren fastnade jag för namnet Olivier Bernstein på etiketten som jag känner igen från hans röda Bourgogner – som är riktigt trevliga, men också betydligt dyrare. Vingården heter Mas de la Devèze och druvblandningen utgörs av 50% grenache, 25% carignan och 25% syrah.

Doften lovar gott, sötsyrlig med inslag av röda och mörka bär, viol och ekfat.

Efter att ha smakat det infinner sig dock något av ett antiklimax; det är ganska syrligt, rökiga ekfat, kryddigt, mörka bär bland annat moreller och slånbär, anis, lakrits och grön paprika. Det känns lite grinigt, det har viss elegans men känns inte helt välbalanserat. Njae…

Enligt bolagets hemsida ska det kunna lagras och det är möjligt att det vinner på några år i en mörk och sval källare, men jag tycker inte att det var mycket till längd på eftersmaken så jag passar. Jag håller mig till Olivier Bernstein röda Bourgogner istället!

Andra som verkar hålla med mig är Jack Jakobsson på BK Wine som inte var helt överväldigad och Finare Vinare (kommentar på Korkdragaren). Det ska dock sägas att min sambo fann det trevligt och hennes uppfattning ligger någorlunda i linje med Puttes vinspalt, In vino veritas och Magnus Eriksson på Hd.se som gillar detta. Så det är möjligt att det är stilen snarare än vinets kvalitet som inte faller mig på läppen.

Magnus Reuterdahl

