I förra inlägget la jag upp ett par bilder av Albert Engström. Vid en närmare granskning finns det med en flaska vin på en av bilderna, på bordet står en flaska Pommery Sec.

Namnet Pommery är välkänt och det kopplade jag omedelbart till champagne, på Systembolaget finns Brut Royal i olika storlekar och Louise.  Pommery Sec kände jag dock inte till. Lite nätsökande gav till handen att det är en torr champagne och under en period i slutet av 1800-talet var den en av de dyrast och exklusivaste champagne märkena som fanns, åtminstone på andra sidan Atlanten. Redan 1836 lades grunden till vad som skulle komma att bli Maison Pommery av Narcisse Greno. 1856 köpte Pommery in sig i firman. 1858 blev Louis Pommery änka och ärvde företaget och med henne började satsningen på Champagne och snart var man en av regionens största märken (Länk till Vraken Pommerys hemsida).

I en artikel i the New York Times; ”Pommery Sec”. How it was introduced into America, and mr. Charles Graef’s connection with it publicerad den 7 juni 1885 kan man läsa följande om vinet:

…att det var ett aristokratiskt vin, endast lämpligt för kungar, prinsar och de adliga. Priset, som är högre än alla andra märken, skulle göra det osäljbart. Enligt artikeln var det prinsen av Wales favorit-champagne och att det snabbt blev drycken som skulle finnas på noblessens banketter i USA…

Intressant att notera är att vinet introducerades 1872 i USA enligt ovannämnda artikel och först 1874 i England (enligt Notes in a Cellar-Book).

Om jag förstår det rätt tillverkas inte Pommery sec längre, jag hittar dock att det sålts Pommery Sec från 1970-talet på vinauktioner. Rätta mig gärna om jag har fel.

Magnus Reuterdahl