Uppdaterad 2011-02-09En knoppis eller en knoppölsflaska är en glasflaska med en knoppformad mynning. Just denna hittade jag i samband med en promenad i skogen och då den var hel tog jag med mig den hem och rengjorde den. Tanken var redan då att försöka ta reda på något om den men något kom emellan och tiden gick. Idag fångade den dock mitt intresse och jag började googla.

knoppisFlaskan är märkt med tre stjärnor (*) runt ett L, under vilket det finns ett j, botten är omärkt. Från vad jag fått fram kan det vara maskinblåst flaska från Surte, Limmared eller Liljedal, blåst i en tredelad form; två halvor med knopp och botten. ”j” är en årgångs siffra, den första årgången med årgångsbokstäver från Surte är a (1922), jag är osäker om detta stämmer med andra tillverkare. Om denna flaska är från Surte skulle den med andra ord vara från 1932.Vet du något mer får du gärna höra av dig med en kommentar eller ett mail.

Flaskan ger mig också en utmärkt ursäkt att lägga upp några bilder av en av mina favorittecknare; Albert Laurentius Johannes Engström. Engström föddes den 12 maj 1869 i Bäckefall i Småland och dog den 16 november 1940 i Stockholm. Han är kanske bäst ihågkommen för sina humoristiska, ganska svarta och samhällskritiska bilder som beskrev såväl hög som låg. Jag har i detta fall valt illustrationer med knoppölsflaskor. Bilderna är från boken Kolingen – dess släkt och vänner från 1955.

Jag har uppdaterat denna bild då jag sett att flera av er har klickat på den – sannolikt för att kunna läsa texten, jag hoppas att det går bättre nu.

Magnus Reuterdahl

