Fröjd för invärtes bruk

När jag fyllde år för ett tag sedan vill jag fira med något riktigt bra, det blev en flaska Ridge Geyserville 2005, 40 års- jubileumsårgången. Jag upptäckte Ridge Vineyards för flera år sedan och de blev snabbt en favorit. Jag försöker köpa några flaskor varje år de kommer och har för tillfället sex årgångar av Geyserville liggande i vinskåpet. 2005:an släpptes 2007, den var ypperlig när den kom och den var inte sämre nu.

Ridge Vineyards bildades 1962 men man har odlat vin på Monte Bello Ridge sedan 1885. Man gjorde den första Zinfandeln 1964 och första årgången av Geyserville började säljas 1966. 2005 Geyserville gjordes på 77 % Zinfandel, 17 % Carignane, 6 % Petite Sirah, vilka odlats i tre angränsande vingårdar i grusig jord. Vinet tappades på flaska 2007.

2005:an årgång är riktigt trevlig. Den är kraftfull, fyllig, saftig och söt vilket möts av en perfekt balanserad syra och en fin silkighet. Mörk frukt, röda och mörka bär, en underliggande chokladton, rostade ekfat mynnar ut i en lång eftersmak som ligger kvar i gommen länge. Vinet är elegant och lekfullt på en och samma gång. Det känns fortfarande ungt även om vissa mogna toner börjat utvecklas och jag är glad att jag har ytterligare en flaska för framtida njutning.

Ett utmärkt födelsedagsvin!

Andra som skrivit om Ridge Geyserville 2005 är Wine Punk , Nettare e gioia, Vintresserad och Finare Vinare.

Magnus Reuterdahl

Kommentera

