För ett tag sedan fick jag ett vin i födelsedagspresent utav en vän, efter att ha druckit det kan man dock ställa sig frågan om han verkligen är en vän. Skämt åsido var vinet inte gott, eller kanske bättre uttryckt inte i min smak. Frågan man kan ställa sig är om man ska skriva om ett vin som man inte gillar, oftast väljer jag att inte göra det men i detta fall gör jag ett undantag. Detta gör jag då vinet kommer från ett för mig nytt vinområde vilket gjorde att jag fick lära mig något nytt, det är ett udda vin och även om jag inte gillade det var det intressant.

Vinet kommer från Azorerna, en vulkanisk ögrupp mitt ute i Atlanten som består av nio öar tillhörande Portugal. Ögruppen ligger ca 150 mil utanför Portugals kust har ca 250 000 invånare. Vinet kommer från Pico Islands och tillhör de så kallade mittöarna. Min vän var där häromåret och fick med sig ett par flaskor 2007 Terras de Lava Tinto med sig hem.

Terra de lava finns både som rött och vitt vin, jag fick en flaska rött. Vingårdarna ligger kring och framförallt söder om samhället Madalena. I Madalena produceras och lagras vinerna i ett kooperativt vineri; Vitivinicola. Man har odlat vin på Azorerna i över 400 år, de första stockarna som planterades var den gröna druvan verdelho. Vinodlingarna frodades fram till början av 1800-talet, då de slogs ut av phylloxera. På 1890-talet återupptogs dock vinodlingarna igen Francisco Maria Blum eller Chico Maria som han kallades. Majoriteten av vinerna säljs på den inhemska marknaden och endast en mindre del exporteras, främst till Portugal. Vill man uppleva skörden, sker denna normalt den tredje veckan i september.

Terras de Lava Tinto görs på Merlot, Cabernet Franc, Cabernet Sauvignon, Syrah och Saborinho. Druvorna odlas basaltisk mark.

Det är inte varje dag man får en skumkrona när man häller upp vin, här fick man dock 1 dryg cm hög skumkrona som dock försvann innan jag fick fram kameran.


Denna video har inget med Terras de Lava att göra – men det var ungefär så vinet betedde sig när jag hällde upp det

Vinet är blårött i färgen, doften är lite giftig och skarp med inslag av mörka bär, garveri och peppartoner.

Vinet är lite spritsigt och sticker lite mot tungan, i smaken kommer mogna mörka bär, mogna plommon och choklad i avslutet. Detta mixas av en känsla av mineralvatten, nästan som en vinspritzer gjord på mineralvatten snarare än soda – men en liten aning sälta. Möjligen har detta med jordmånen att göra – en sorts vulkanisk terroir.

Som sagt var detta inte ett vin som föll mig läppen, snarast kände jag halsbrännan komma krypande så fort jag smakade på vinet – med sagt det var ett udda vin och en upplevelse att smaka det och man lärde sig något nytt.

Mer information om vinet finns på Vitivinicola hemsida (på portugisiska)

Magnus Reuterdahl

