Uppdaterad 2011-02-22

Nu är hemsidan sjösatt se mina kommentarer här!

Den 1522 februari lanseras Systembolagets kraftigt försenade nya websajt. Den har blivit yttermera försenad – nu gäller den 22 februari. Jag kan inte direkt påstå att jag är upphetsad – är du? Vad kommer den egentligen ge för mervärde? Idag fungerar det bra att söka i sortimentet, man kan hitta butiker, man kan se i vilka butiker varorna finns, man kan använda e-beställningssystemet m.m. Möjligen kommer vissa saker förenklas såsom beställningar men kommer det att förbättra sortimentet? Knappast!

Kommer det finnas lösningar där viner rekommenderas? Kommer man kunna rekommendera viner till en vän via twitter eller facebook? Kommer man kunna betygsätta viner? Kommer det finnas länkar till recensioner? Kommer det finnas funktioner som visar vilka viner du skulle kunna uppskatta utifrån tidigare sökningar? – Knappast!

Systembolaget har som uppdrag att hålla folkhälsan först varmed man inte har försäljning och tillgänglighet som mål – åtminstone inte öppet. Att man sedan placerar (frontar) produkter på ett säljmässigt sätt är en annan sak. De billigaste vinerna är mest lättillgängliga – man satsar på förpackningar som Bag in Box och tetror vilka sannolikt ökar drickandet. Vid inköp satsar man uppenbarligen på att ha breda sortiment i billiga prisklasser och små eller som i många fall i princip obefintliga sortiment i högre prisklasser, med undantag från några få butiker – allt detta är normalt säljtänk; optimera försäljningen.

Jag kan ju i och för sig ha fel och då kommer jag vara den första som gör avbön – men upphetsad – nej det kan jag inte säga att jag är.

Länk till Systembolagets nuvarande sida.

Fler åsikter inför lanseringen finns på Dricks och på Livets Goda

Magnus Reuterdahl

