Häromdagen gjorde vi skogssvampsrisotto och firade min kommande födelsedag tillsammans med en vän som också fyller år i Januari. Till Risotton behövdes ett vin, för ett litet tag sedan fick jag ett varuprov som fick fungera som matlagningsvin och som dricka; 2009 Cuvée Jean-Paul från Primewine. Vinet hette tidigare Wild Orchid och är ett Blanc de Blancs från Gascogne gjort på 60% Colombard och 40% Ugni Blanc. Att vi valde det som matlagningsvin beror på att det dels är ett lite enklare vin än vi vanligen dricker men också har en relativt hög syra och inslag av citrusfrukter vilket vi trodde skulle matcha de lite höstiga tonerna av Karl-Johansvamp och trattkantarell, vilket det också gjorde. Åter till etiketten – personligen tycker jag att det är ett fall framåt. Vinet är ungt, fräscht med en relativt hög syra och rikligt med citrussmaker. Det finns också ett inslag av syrliga äpplen, av ananas och en lätt blommighet. Det är inte riktigt min stil av vin men jag kan tänka mig att det fungerar bra till lite hetare skaldjursrätter.

Vi kände att vi också behövde ett vin med lite mer kropp och i en annan stil. Ricasolis Torricella har jag druckit flera gånger förr, 2009:an har fått en ansiktslyftning med hjälp av en ny etikett (till vänster). I detta fall är det en mycket snyggare och mer inbjudande etikett än den gamla som kändes ganska daterad. Torricella är gjort på Chardonnay – det är torrt, ungt och ganska stort. Vinet har mycket frukt blandat med ekfat och fatkryddor, ett litet inslag av smör och mandel – det är stort men inte framfusigt. I prisklassen är detta lite av en favorit – det passar till mycket utan att spela huvudrollen och är helt enkelt gott, välgjort, rustikt men ändå med viss elegans.

På min födelsedag blev det något riktigt gott men jag ber att få återkomma till det i nästa inlägg.

Magnus Reuterdahl