Uppdaterad 14.55

Försök till att fritera inlagda ansjovisfiléer. Ikväll är vi ett gäng arkeologer som ska ut och fira att jag fyller år om några dagar men kanske främst att vän fyllt jämnt i dagarna. Vi börjar det hela med lite mat och vin hemma hos oss. Det blir svamprisotto och pilgrimsmusslor till vilket vi kommer dricka 2009 Torricella. Vinet är gjort på 90 % Chardonnay och 90% och 10% Sauvignon Blanc och produceras av Barone Ricasoli. I år med ny etikett! Jag har druckit tidigare årgångar av detta vin och uppskattat det. Förrförra året träffade jag Barone Ricasoli på mässan det Goda köket och han rekommenderade då att man skulle hålla utkik efter årgång 2009, då det var en bra årgång och för att man satsat en hel del resurser på vingårdarna och att 09:orna skulle visa detta. Detta är också anledningen till de nya etiketterna, om jag förstod det hela rätt, att markera ett nytt avstamp.

Åter till kvällen. Man behöver ju också en förrätt och jag fick för mig att friterad ansjovis är gott. Det visade sig dock inte lika lätt att snabbt hitta skarpsill filéer på annat sätt an i burk. På burk blev det. Jag har därefter snabbt sköljt av dem och planerar att panera dem med äggula med en skvätt citron och en kombination av vetemjöl, ströbröd, rivet limeskal och lite peppar. Tanken är att de ska ätas med lite majonnäs. Får se hur det går.

De friterade ansjovisfiléerna utgår! De blev alldeles för salta och skarpa i smaken – jag tror att det är görligt men nästa gång blir det till att skölja ansjovisen bättre samt hitta något som fångar upp sältan bättre. =o

Därefter är det utgång som gäller.

Magnus Reuterdahl

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=7179&Butik=0&SokStrangar=

