Idag har vi gjort Boeff a la blonde eller Nötkött i kokt öl efter recept ur Joanne Harris & Fran Wardes Det franska köket. För oss är det första gången och man lär sig alltid något, jag skulle ha valt en lite mer smakrik ljus öl för att höja rätten och kanske slänga med lite svamp i mixen. Rätten har en fin sälta, mixat med bakomliggande sötma och bitterhet – så vi valde att dricka öl framför vin till den. På det stora hela, en läcker mustig gryta för vardagen som går snabbt att förbereda även om det tar lite tid innan den är klar.

Bɶff à la blonde – något modifierat recept (i jämförelse med boken)

1 kg ytterlår (nöt) – tärnat, 5-6 msk olivolja, 2 stora gula lökar (grovhackade), 125 g bacon, 2 vitlöksklyftor (mosade & hackade), 2 msk vetemjöl, ½ l ljus öl, 2 kvistar timjan, 2 lagerblad, ca 1 tsk salt & ½-1 tsk svartpeppar.

Bryn köttet i oljan, ta bort köttet. Stek lök och bacon i några minuter. Tillsätt vitlöken och stek i ytterligare någon minut. Pudra över mjölet och rör om. Tillsätt därefter ölet och koka upp. Tillsätt kryddorna och placera grytan, under lock, i ugnen i ca 2 h (180°C).

Vi serverade det med kokt potatis och rönnbärsgelé, till hösten har jag tänkt att jag ska göra min egen från rönnbär i mina föräldrars trädgård.

För övrigt öppnade vi en flaska vin också, återkommer till den imorgon.

Magnus Reuterdahl

