En fördel med smakprover är att man får chansen att prova viner man kanske hade missat annars. Härom kvällen provade vi 2009 Chakana Reserve Bonarda Old Vine från Argentina. Jag är dålig på sydamerikanska viner, sannolikt på grund av att jag aldrig hittat någon riktig favorit. Det närmsta jag kommit var ett Brasilianskt vin som fanns på Systembolaget någon gång under första halvan av 90-talet som hette Clos de Robles eller något liknade. Då tyckte jag det var bra – men med tanke på vad jag drack då skulle det troligen inte falla mig i smaken idag.

Vad är det då som oftast inte fallit mig på läppen? De viner jag provat har oftast varit för fruktdrivna, pompösa och stora i smaken alternativt kärva och griniga. Enstaka viner har varit bra men inte tillräckligt för att locka bort mig från gamla världen. Detta sammantaget har gjort att jag ganska sällan satsar på viner från Sydamerika.

Vid en första sniff är jag beredd att placera detta vin i kategorin; ingen subtilitet alls – doften är stor, med mörka mogna fruker och bär, tydliga ekfat. Min första tanke är drottningsylt!

Smaken överraskar dock, borta är drottningsylten och den övertydliga bombastiska tonen som fanns i doften – kvar är de mörka bären men med ett inslag av jordgubbar. Det tillsammans med en fin ekfatston, en bra torrhet och en välbalanserad syra gör detta till en ganska trevlig liten sak. Det är inte riktigt i min stil men jag tror att detta skulle gifta sig ypperligt med en bit grillat kött en sommarkväll. Det är tydligt nya världen med stor frukt, mycket krydda och en hel ekfat.

Vinet odlas på 30 år gamla stockar ca 950 meter över havet vid gränsen till Anderna i regionen Mendoza som ligger upp mot den chilenska gränsen och är Argentinas största vinregion. Vinet görs på druvan ”Argentinsk” Bonarda och lite Syrah. ”Argentinsk” Bondra är den näst mest odlade blåa druvan i Argentina efter Malbec. Druvan har sitt ursprung i Savoie, Frankrike, där den är känd som Corbeau eller Douce Noir och ger kraftfulla viner. Vinet finns tillgängligt på Systembolaget via Primewine Sweden.

Imorgon blir det franskt, åtminstone på tallriken, då vi prövar att göra Bɶuf á la blonde. Då det är baserat på öl så ska man kanske dricka öl till istället för vin – vi får se!

Magnus Reuterdahl