Idag hittade jag en boken Vinets fröjder (1987) av Svante Löfgren på en second hand affär. Även om boken har några år på nacken kändes den intressant då den snarast är berättande och kulturhistorisk än strikt en bok om vin. Efter att ha påbörjat boken påträffade jag genast ett namn jag känner igen, vid sidan av vinhusen, Hardy Rodenstock. Uppenbarligen har Löfgren haft tillfälle att både träffa Rodenstock och dricka någar av hans ”fynd”.

Hardy Rodenstock blev snabbt känd för sin nästan övernaturliga förmåga att hitta udda och mycket speciella viner och erbjuda dessa på spektakulära provningar. Bland vinerna fanns Chateau d’Yquem 1784 och 1787 med Thomas Jeffersons monogram och en Chateau Lafite 1787 m fl. Idag kanske mest känd pga av ett antal rättegångar rörande eventuella förfalskningar, mer om Hardy Rodenstock kan läsas här.

Man kastas med andra ord rakt in i ett getingbo som kom att uppmärksammas flera år efter att boken utkommit, så att säga en ögonvittnesskildring av ett ”brott i pågående”. Vid sidan om detta är det, om de första kapitlen är representativt för resten av boken, en berättelse som hoppar mellan författarens vinupplevelser och historiken bakom vinerna och dess producenter. Jag känner mig nu också hugad att inhandla The Billionaire’s Vinegar av Benjamin Wallace om Rodenstock affärerna.

Magnus Reuterdahl