I fredags hann jag med en hel del. Vi (Jag, min sambo Anne  och ett par vänner) började med ett besök på Östasiatiska museet, eller rättare sagt under Östasiatiska museet där vi tittade på utställningen med fynd från Qin (221–206 f.Kr.) och Han dynastierna (206 f.Kr.–220 e.Kr), bland annat soldater från Terrakottaarmén. Terrakottaarmén skapades på order av kejsare Qin Shi Huangdi, den första kejsaren, som dog 210 f.Kr., för att vakta dennes grav. Fyndplatsen ligger strax utanför staden Xi’an i provinsen Shaanxi. Ett storslaget museum som bör ses om man reser dit, jag besökte det 2007, även om jag tycker att Xi’an historiska museum som helhet är bättre.

Ett av de bestående minnena från Xi’an är annars maten – här åt vi en hel del av vår favoritmat i Kina; dels mat som var influerad av muslimska traditioner i närheten av den gamla muslimska moskén (byggd som ett kinesiskt tempel) i Xi’an, dels Jiaozi 饺子/Dim sum (dumplings).

Här en bild från moskén som har anor tillbaka till Tang dynastin och Kejsar Xuanzong regeringsperiod, 685-762 e.Kr.

Kopplingen mellan Utställningen och Xi’an ledde till att vi gick till Chopsticks på Mäster Samuelsgatan i Stockholm för att äta dim sum (Om jag förstod det rätt är dessa dock mer inspirerade av Hong Kong köket). Vi beställde in ett 10-tal olika varianter, allt från ångkokta degknyten med fläsk, vårrullar, ångkokta köttbullar och kycklingfötter. Mycket trevligt, mycket gott – Rekommenderas! Fråga efter Dim sum menyn.

Som en avrundning gick vi förbi 19 glas i Gamla stan för att testa några amforaviner, dvs. viner framställda på gammalt manér och lagrade i amforor. När jag var i Österrike förra månaden provade jag det för första gången och de ger helt klart annorlunda viner, inte bättre men annorlunda och definitivt värda att ge en chans. De är robusta, kraftiga viner men som inte saknar elegans och finess. Smakerna är annorlunda i jämförelse med ”traditionellt vin (modernt vin)” och man får söka nya referensramar för att identifiera smakerna. Efter dagens begivenheter vilka började med åtta timmars arkeologiska undersökningar i Rissne i 0-gradigt väder, följt av ett museibesök och middag på Chopsticks var jag milt sagt ganska trött och utslagen vilket gjorde att vi bara beställde in två olika viner. Jag kritade inte heller ned mer än ett par sporadiska noter.

Jag rekommenderar dock, med varm hand, 2004 Josko Gravner Ribolla – ett vitt vin med gyllene färg, ganska torrt med en öppen palett och vissa mogna toner. Här finns en fin äpplighet, gula och röda mogna äpplen med en antydan till fransk cider utan att för den delen smaka cider. Det finns en ton som man skulle kunna likna vid ekighet utan att det smakar ek, istället är det en lite jordig, siltig, mineral karaktär som kanske stammar från amforan. Intressant och gott – skulle vara kul att prova till mat.

Vinerna kommer att finnas på 19 glas, åtminstone ett tag framöver, men med förhoppning på en lång tid framöver – jag kommer att gå dit och prova fler med då min gom och mitt sinne inte är uttröttat av andra smaker och intryck.

Tack till Alf Tumble, Tracks & Bottles (& Dricks), som spelade musik på 19 glas och som via Twitter och sin blog upplyste mig om kvällens begivenhet!

Bilder från Xian och Terrakottaarmén kan man se på mittens rike.se där man också kan läsa om kinesisk mat m.m.

Magnus Reuterdahl