Efter att på uppmaning från andra läst ledaren gång till har vissa ändringar i texten gjorts. Ursprungligen hade jag skummat den och uppfattat vissa delar i ett mer positivt ljus än vad en djupare läsning gav till handen.

Hemma igen! Hade tänkt läsa igenom nya numret av Livets Goda (#49) i Östersund, som kom medan jag var i Österrike, men glömde den hemma. Nu har jag hunnit skumma igenom den, ett trevligt nummer med en trevlig Oregon special och powertrion som gjorde dubbla baskaggar till en nödvändighet; Rush. Som vanligt sticker chefsredaktör Anders Enquist ut hakan – nu i debatten gammelmedia vs. bloggare genom att ställa frågan vem är störst, bäst och vackrast?

Clawfinger Biggest & the best

Under rubriken Jag är större än dig, så jag får sitta här…  lyfter Anders Enquist fram många synpunkter om vinbloggar vs. gammelmedia, varav jag kan skriva under på en del.

Något jag dock tycker han i viss mån missar är en väsentlig skillnaden mellan bloggare och tidskrifter. Bloggar är i mångt och mycket sociala plattformer och platser att mötas och utbyta erfarenheter och information, medan tidskrifter oftast sänder information en väg från skribent till läsare. Livets Goda på nätet är dock på god väg att möta bloggosfären halvvägs genom att bli en tidskrift som i högre grad kommunicerar med sina läsare och även bjuder icke-traditinonella läsare in i gemenskapen – dvs. de som hittar dit genom sökverktyg m.m.

En fundamental skillnad som Enqusit endast snuddar vid är att skribenter, journalister och redaktörer har som yrke att skapa sina texter och därmed inte nödvändigtvis skriver om det de själva vill, syftet är i slutändan att sälja lösnummer. Majoriteten av svenska vinbloggare bloggar inte i syfte att i första hand tjäna pengar, de flesta har t ex valt bort annonser och sponsorer. Gemensamt för oss alla är dock vårt vinintresse.

Jag tror som Enquist att det finns plats för både bloggare, tidskrifter och andra medier och att vi alla slutänden vinner på en ökad exponering av vin. Jag tror också som Enquist att förutsättningarna kommer förändras för såvål gammelmedia som bloggar – vissa kommer att slås ut, andra kommer förändras och ytterliggare andra kommer vara nöjda med att bara finnas till. En stor skillnad är dock att en blogg inte behöver läsare för att bli publicerad och då det inte finns något vinstkrav utan det endast behövs en vilja av den som gör bloggen är det upp till skaparen vad han eller hon vill med den. En del kommer att tillkomma andra kommer försvinna med av andra anledningar än tidskrifter och portaler med syfte att tjäna pengar.

Vidare undrar jag om det är så många vinbloggare som faktiskt ser sig som journalister eller skribenter och därigenom kräver en plats på provningar och eller evenemang – snarast är vi glada när vi uppmärksammas och blir inbjudna då det är ett kvitto på att någon eller några tycker det vi gör är bra. Jag tror det kan vara på sin plats för herr Enquist attt ge sig ut en sväng i bloggosfären och fundera närmare på vad som skiljer vinbloggar från tidskrifter.

För övrigt tycker jag att hela den svenska vinbranschen skulle må bra av förbättrade kommunikationsstrategier och ett bättre nyttjande av olika social medier såsom Facebook, Twitter, bloggar, interaktiva hemsidor m.m. I många fall finner man hemsidor som inte uppdaterats på flera månader, nyhetsviner som inte finns med, mailadresser som är inaktiva m.m. Det kanske mest irriterande är, både som kund och bloggare, att man ofta inte får svar på eller att det tar väldigt långt tid att få svar på frågor man skickar och detta är något som jag finner rejält avtändande – det kan få mig att strunta att skriva om ett vin men kanske allvarligare det får mig definitivt att plocka bort det från min inköpslista.

Rush – Working Man

Andra som skrivit om detta är Billigt Vin & Vingrodan

Magnus Reuterdahl