Häromdagen ramlade jag över en hemsida som ger information om hur du hittar den billigaste fyllan; APK.se (Alkohol per krona), borde det inte vara bättre med ett värde som angav bästa vin per krona.

Nu tror jag dock inte på ett sådant värde heller, då jag inte riktigt tror på betygsättning av något som inte kan betygsättas generellt, det kommer alltid i slutändan komma att handla om personlig smak. Att det finns vissa element hos vin som kan betygsättas någorlunda neutralt tar inte bort att det faktum att precis som i all annan betygsättning av subjektiva värden; såsom musik-, film- eller litteraturrecensioner – rör det sig om vad jag eller någon annan har för preferenser, förutfattade meningar, förförståelse och/eller för den delen insikter. Vissa har provat alla viner på Systembolaget, några ytterligare många fler och vissa är trogna vissa områden, druvor eller stilar. I slutändan har jag dock större hopp för mänskligheten än att priset allena bestämmer vad man dricker och att smaken i de flesta fall är, åtminstone en bidragande faktor, vad som avgör vad man köper eller dricker – skivor som smurfhits och Alvin and the chipmunks är dock likt mängden skräpviner på Systembolaget referenser som empiriskt motsäger sig detta.

Det bästa är att hitta någon eller några vinskribenter som har ungefär samma smak som du – då kommer du att få rekommendationer som är positiva för just din palett.

Istället för att dricka fuldricka i början av kvällen skulle jag rekommendera att lägga ett par tjugolappar extra och få något som faktiskt smakar gott? Det är ett känt faktum att alkohol efter hand bedövar smaklökarna så drick något gott i början på kvällen och när smaklökarna väl nått nollstadiet kan man plocka fram fuldrickat. Vidare är de flesta är beredda att lägga 35-50 kronor på en stor stark eller 40-60 kronor på hustes vin på krogen, varför inte betala samma literpris på Systembolaget och få med något riktigt trevligt hem?

Magnus Reuterdahl

