Ett bloggdrama utspelade sig på Nettare e Gioia härom veckan, allt började med vad som visade sig vara ett spamliknande kommentar som dök upp på flera vinbloggar, denna inkluderad. Vid tillfället tänkte jag inte så mycket på kommentaren utan släppte igenom den, jag brukar släppa igenom det mesta som har någon form av koppling till vin.

Likväl var jag som sagt inte den enda som besökts och Anders Wennerstrand på Nettare e Gioia började nysta i det hela och skrev ihop akt 1 i dramat; ett preludium vilket inriktar sig på företeelsen astroturfing och spamning i bloggars diskussionsfora.

Mellanakten är en lång och bitvis bitsk diskussion som följer på inlägget. Vissa sparkar vilt andra tar det lugnare och vissa är briljanta (ibland i kombination). Diskussionerna, för det är egentligen flera parallella diskussioner som spinner samtidigt, är intressanta att följa och tar upp flera viktiga frågor; Dels sådant som rör vinjournalistik i allmänhet, dels trovärdigheten hos vinjournalister å ena sidan och bloggare å andra sidan, dels hur man förhåller sig till gratisprover, reklam och spam m m.

En av frågorna rör det faktum hur man förhåller sig till reklam som skickas via mail och/eller kommentarer, gratisprover och inbjudningar. Jag tog upp frågan här för någon månad sedan och uppenbarligen är det fler som funderat i dessa banor. Själv har jag bestämt mig för att inte skriva om något jag fått gratis utan att tydligt ange detta, vidare väljer jag endast att testa produkter som jag själv är intresserad av. Jag har tackat nej vid ett par tillfällen; dessa rör de få tillfällen jag hitintills fått erbjudande att prova vin, då det rört sig om bag-in-box produkter vilket jag sanning att säga inte är så intresserad av och vilket får att mig att fundera på om de överhuvudtaget läst min blogg. Vid ett tillfälle tackade jag ja och då rörde det sig om ett bordsvatten, se här för hur jag funderade då.

Den tredje och sista akten är upplösningen vilken också är publicerad av Nettare e Gioia.

Kommentarerna (astroturfingen) om vinet i blogosfären fick nog inte förgfattarinnans tänkta effekt, när jag först insåg vad som hänt kände jag mig ganska tvär och avog emot vinet i fråga men efter att ha funderat ett slag funderar jag på att beställa en flaska för att om inte annat se vad det är. Trots allt verkar det som att boven i dramat inte haft som syfte att förstöra för våra bloggar utan gjorde bara något oövertänkt och vinet kan ju trots allt vara bra. Som man säger all reklam är bra reklam. Vi får väl se vad som händer.

Kul och intressant läsning är det i alla fall så kasta er över länkarna.

Magnus Reuterdahl