Doften är lite återhållsam vid öppnandet av flaskan men en stund senare då det syresatts sprider sig en vacker, lite dov och komplex doft med inslag av blåa bär, friskhet och choklad. När nosen dyker ned i glaset en dryg timma senare fylls den av en liten pepprig ton med inslag av färska örter och fatighet som övergår i ett nästan hypnotiskt drag. Det finns något i doften som påminner om kalvskinnklädseln i en ny sportbil.

Máté - Brunello di Montalcino DOCG 2002

Färgen vacker djupt tegelröd ton och smaken leker över tungan och gommen. Inledningsvis dominerar en exploderande smak av peppar och blåbär vilken dock snabbt går över i en mjukare och rundare ton, med fat och läder i avslutningen, nästan lite gräddighet (tänk ovispad vispgrädde i nyponsoppa). Efter ett par klunkar är det som om att vinet lugnat ned sig fram träder fina inslag av fat och läder men här finns också mer komplexa inslag med syra och mineraler och en lätt jordighet.

Jag har haft glädjen att smaka av ett antal olika Brunello di Montalcino viner och jag håller alla högt men detta är nog den bästa jag hitintills smakat. Tonen är fin, avslutet runt och mjukt med en lätt strävhet, smaken är komplex och helheten fantastiskt. För ett tag sedan utropade jag Roda I Reserva 2003 till det bästa vin jag druckit hitintills i år och jag håller med tvekan fast vid det omdömet, och Roda leder inte med mer än en hårsmån.

Brunello di Montalcino 2002 av Máté finns att köpa via systembolagets beställningssortiment. Vinet importeras av Vinhuset Ekström & Aveskogh, det är bara att tacka och bocka för en sådan kulturgärning.

Magnus Reuterdahl