Jag veckopendlar mellan Stockholm och Växjö och pga. detta träffar jag bara min sambo på helgerna. Detta har sina för- och nackdelar, en viktig del är dock att se till att helgerna blir kvalitetstid, vare sig man ligger hemma och myser eller gör staden. I längden blir det alltför trist att sitta på sofflocket, man orkar inte heller gå ut och rulla hatt lika ofta som förr, därför gäller det att finna lagom mellanting att sysselsätta sig med. Förra helgen blev det en fornexkursion i Kungs-Husby strax sydöst om Enköping och denna helg Tapas restaurang och Harry Potter tillsammans med vänner. Vi började kvällen på Caliente på Fleminggatan 22 A, en restaurang jag tidigare inte besökt men som visade sig vara mycket trevlig; god mat, bra service och en trevlig uteservering med kvällssol.

Caliente

Till tapas vill åtminstone jag dricka vin och kvällen till ära blev det ett rosé vin. El Coto Rosado tillverkat av El Coto de Rioja.

El Coto Rosado

Vinets färg kan, likt många andra Roséviner, liknas vid ett glas hallonsaft, dvs. det har en vacker rosa/röd ton. Doften är frisk och innehåller en del syra, toner av hallon, smultron och andra röda bär. Detta är ett förhållandevis torrt rosévin, som smakar lite hallonsaft och har inslag av andra röda bär som jordgubbar, smultron m.fl. Personligen vill jag gärna ha lite mer sötma och lite tydligare smaker än vad som finns i detta vin, men det fungerade mycket bra till tapas rätterna, var lättdrucket och friskt så det finns egentligen inget att klaga på. Vinet är gjort på 85 % Tempranillo och 15 % Garnacha och finns i systembolagets beställningssortiment.

Som alltid när man beställer in en flaska vin på krogen så får man ju provsmaka vinet för att säkerställa att det inte är korkskadat eller har någon annan defekt, vid dessa tillfällen kommer jag ofta att tänka på följande serie stripp ur tidningen Pondus(2006/2:47):

 

Pondus vin

Efter maten gick vi vidare till Sergels och Harry Potter. Att sitta och jäsa ett par timmar i bio fåtöljen var en lagom avslutning på kvällen.

Magnus Reuterdahl

