Ett nytt vin är ett äventyr. Nya dofter och smaker väntar bakom varje krök och har man tur så utvecklas vinet och få mer karaktär och djup om det får vila/lufta en liten stund.

Den här veckan blev det inte, som jag hade tänkt mig, ett riesling vin utan istället en röd italienare vid namn Le Volte 2005 (32472). Vinet är från Toscana och gjort på en blandning av Toscanska druvor (vilka?).

 Le Volte

Vid en först provluktning av korken tränger en bärig doft med mycket blåbär fram, efter en liten stund kommer också dofter av björnbär och vanilj.

Vinet är till att börja med ganska lent men smakerna fyller gommen väl och avrundas med sötma och liten torrhet, det är ganska bärigt med sting av lite peppar men är aning vek i avslutningen som ger en liten smak av tobak och choklad.

Etiketten känns lite billig och får mig att tänka på Danska billighetsviner, det gör dock inte smaken. Detta är ett inbjudande och förföriskt vin som når långt men kanske inte riktigt hela vägen. Det är dock väl värt att köpa och jag tror att det kan fungera riktigt bra till en bit grillat kött en vacker sommarkväll.

På min blogg Yangshao projektet finns ett inlägg om vin i Kina.

//Magnus Reuterdahl