Bojkott!

Normalt sätt brukar jag endast använda denna blogg till att uttrycka åsikter om vin och alkoholpolitik samt lite kulturhistoria. Tyvärr letar det sig ibland in annat man känner att man vill förmedla, detta är något sådant:

Jag har druckit Fulvio Bressans, vinmakare från Fruili, viner vid flera tillfällen, de är bra, men efter att ha sett och läst hans djupt rasistiska och fascistoida uttalanden om Italiens integrationsminister Cécile Kyenge känner jag inget annat än avsmak.

Bild

pic used with permission from Parla Food & Hande Leimar

Hande Leimar och Katie Parla har översatt uttalandet, som gjordes på facebook, till engelska och skrivet ett mycket läsvärt och tänkvärt inlägg, på bloggen Parla food, om såväl uttalandet som om Fulvio Bressan (läs inlägget och översättningen här).

comment by Bressan translation

Kommentaren renskriven på italienska och översatt till engelska av Hande Leimar och Katie Parla

Efter detta kommer jag bojkotta hans viner i såväl mitt glas, i min källare och i text och jag uppmanar er att göra detsamma!

Magnus Reuterdahl

Läs också om det hos:

3 thoughts on “Bojkott!

  1. Har druckit hans viner flera gånger, de gör bra viner och jag känner många som träffat honom.

    Han har haft (hoppas att inte längre har…) en lite rockstjärna/rebell-stämpel bland många och är känd för att vara lite bufflig och gå sin egen väg. Men dessa tendenser har jag inte hört om tidigare – och det verkar som i princip inga andra gjort heller.

    Tråkigt!

Kommentera

