Lets put the ® in wine

Det är inte så ofta jag plockar fram sågen här på bloggen, men idag gör jag det. Att så inte sker så ofta beror sannolikt på att jag oftast köper det jag vill dricka och om jag testar något på en mässa e.d. väljer jag hellre att skriva om det som är bra än det som är dåligt eller bara anonymt.

Jag hade tänkt att strunta i det här vinet men nu stod det framför mig och pockade, precis som när jag första gången stod framför en vara som bar detta signum, återigen var jag den där pojken på 8 eller 9 år som med överlycklig köpte min första produkt med detta signum, och jag kunde jag inte stoppa mig själv habegäret sa; Köp och jag köpte! – Liksom den gången köpte jag av de svagare produkter de satt sitt namn på, då spelade det ingen roll jag var precis så nöjd en förpubertal pojke kunde vara, nu har en del av den där villkorslösa kärleken dött ut.

Kändisvin är inte en bra idé att köpa om man vill dricka dem, de passar bäst i bokhyllan bland cd-skivor, dockor, bilder eller vad man nu råkar ha i sitt stalker(fan)-shrine. Den första produkten signerad detta namn jag ägde var en skiva vid namn Best of solo albums.

Namnet är KISS, vinet heter KISS Zin Fire. Även om KISS lånat ut sitt namn till i princip allt; lunchboxar, dockor, serietidningar, kondomer, tandborstar och till och med kistor så är ändå vin en produkt jag inte trodde jag skulle få se, då både Gene och Paul enligt egen utsaga är nykterister. Man kan väl lugnt anta att de inte varit med och provat ut detta, även om det på baksidan står att man gjort just detta och Gene citeras: ”This wine is so good! I want to lick it up” – jag är tveksam – både till citatet och om någon skulle vilja slicka upp det.

Jag tänker faktiskt inte ens bry mig om att skriva en smaknot om detta vin, är du ett fan kommer du köpa det ändå – nöj dig med en flaska och ställ den jämte lunchboxen eller flipperspelet, är du det inte varför ens bry sig? Jag är ett fan så jag köpte en flaska trots att jag tänkt låta bli – om jag drack upp den…  jag öppnade den och smakade; gillar du flytande drottningsylt med sötlakrits och peppar såååå… är detta kanske vinet för dig – personligen skulle jag välja lite Cold Gin som KISS-dricka istället, men du behöver i alla fall inte vara  rädd för att…

…av detta vin, men kvalitetsmässigt kan det snarast jämföras med denna countrydoftande version of God of thunder…

Förutom det faktum att det inte smakar särskilt gott tycker jag inte heller att man förpackat det särskilt snyggt, som man gjorde med Motörhead vinet. Varför inte satsa på att göra en snygg etikett då det sannolikt inte finns många som köper detta för innehållet i alla fall – det känns lite som att köpa en bootleg skiva där det står KISS men man är osäker på om det faktiskt är dom som spelar – Sågen gäller med andra ord såväl innehåll som förpackning – lustigt då om det är något KISS faktiskt varit duktiga på så är det att förpacka sin produkt.

Oavsett denna plump, en bland många, är dock KISS fortfarande ett av mina favoritband – ungdomskärlekar kan förlåtas mycket tack vara alla goda minnen :)

Magnus Reuterdahl

En reaktion på “Lets put the ® in wine

  1. Pingback: Richard Juhlin Blanc de Blancs – non alcoholic sparkling wine | Magnus Reuterdahls vinblogg (Aqua Vitae)

Kommentera

